Geplaatst op
Er is tegenwoordig bijna geen sector meer die geen baat heeft bij het gebruik van een CRM-systeem. Of het nu als onderdeel van het overkoepelende ERP-systeem is, of het wordt gebruikt als losstaande oplossing: er is voor iedere sector en ieder bedrijf wel iets passends te vinden.
Ook in de toeristische sector is men steeds meer gaan vertrouwen op bedrijfssoftware. De inzet van een geschikt systeem voor klantrelatiebeheer stelt reisbureaus in staat om de alledaagse processen te optimaliseren, om zodoende meer winst te kunnen behalen. In dit artikel leggen wij uit hoe dit kan. Maar eerst: wat houdt CRM precies in?
Wat is CRM precies?
CRM is een afkorting voor ‘Customer Relationship Management’, in het Nederlands voor sommigen wellicht beter bekend als klantrelatiebeheer. Een CRM-systeem fungeert als centrale database waarin alle processen die met de klant te maken hebben, centraal samen worden gebracht. Hierdoor heeft iedereen te allen tijde toegang tot de meest actuele data en kunnen marketingstrategieën beter afgestemd worden op de behoeften van uw doelgroep.
Daarnaast stelt CRM-software gebruikers ook in staat om bepaalde processen te automatiseren. Hierdoor ontneemt het u van bepaalde tijdrovende taken, zoals het versturen van de nieuwsbrief bijvoorbeeld. U hoeft dit niet langer handmatig te doen, met één druk op de knop verstuurt u deze naar alle geïnteresseerden. Zo kan u uw aandacht aan iets anders belangrijks besteden.
Branchespecifieke CRM-software
Gezien de enorme omvang en diversiteit van de huidige softwaremarkt, is het voor reisbureaus aan te raden om op zoek te gaan naar een aanbieder die kennis heeft van uw branche. Zij weten immers als geen ander waar u dagelijks mee te maken krijgt, en welke modules hierin de beste ondersteuning bieden. Zo weet u zeker dat u gaat werken met een systeem dat optimaal bij u past.
Gerelateerd: “Hoe kiest u het beste CRM-systeem voor uw bedrijf?”
Analyse van gegevens
In de toeristische sector wordt een CRM-systeem doorgaans gebruikt als analysetool. De verzamelde gegevens geven u immers een beeld van de manier waarop de doelgroep zich gedraagt, en waar ze behoefte aan hebben. Zo weet u precies waar u op in moet spelen. Vooral dat laatste is in de huidige competitieve markt van cruciaal belang, als u het namelijk niet kan bieden, dan doet een ander dat wel.
Het CRM-systeem legt alle interacties met de klant vast. Van het invullen van een formulier op de website, tot interacties op social media: u weet precies wanneer u contact hebt gehad met de klant, en waar het over ging. Stel dat iemand op uw website dus een formulier invult uit interesse voor een bepaalde reis, dan kan u gerichte content op diegene afsturen. Bijvoorbeeld een brochure over een bepaald gebied.
Bent u benieuwd wie u eventueel zou kunnen helpen met de implementatie van een CRM-systeem? Kijk dan op CRMoverzicht.nl en vul het formulier op de vergelijkingspagina in om te achterhalen welke softwareleveranciers u hiermee van dienst zouden kunnen zijn!